В Індії відкрили клініку сурогатних матерів
Новини України, Погляд юриста, Статті, Ювенальна юстиція, Ювенальна юстиція

Ювенальна юстиція в дії згідно чинного законодавства України станом на січень 2017 року

Здійснивши моніторинг чинного законодавства по впровадженню системи ювенальної юстиції в Україні варто звернути увагу громадськості на деякі аспекти

Частина 1

  1. Як відомо, 20 листопада 2012 року набрав чинності новий Кримінальний процесуальний кодекс, згідно з яким в Україні: Впроваджено інститут суду присяжних.

Серед найбільш резонансних вироків колегії присяжних була справа про вбивство 67-річного професора-травматолога 8-ї міської клінічної лікарні Львова Леона Фрайфельда 19 жовтня 2012 року (рішення №37461777 від 04.03.2014 р.).

За свідченнями очевидців, Отман жорстоко бив літнього професора, який у результаті помер просто на вулиці. Тоді ж, за гарячими слідами, у львівській міліції заявляли, що докази причетності Отмана до вбивства є настільки очевидними, що навіть не потребують його зізнання.

Адвокати марокканця скористались нормами нового Кримінального процесуального кодексу, згідно з якими підозрюваний, якому загрожує довічне ув’язнення, має право на розгляд своєї справи колегією присяжних. Трьох основних присяжних обрали жеребом, ними виявилися троє жінок – вихователька дитсадка, паспортистка ЖЕКу і пенсіонерка, колишня співробітниця «Львівводоканалу». Усі троє присяжних винесли виправдальний вирок, двоє суддів визнали мароканця винним.

На вказаний вирок суду прокуратура подала апеляційну скаргу. Рішенням №39879760 від 24.07.2014 р. обвинуваченого засудили до 15 років тюрми. Варто зазначити, що в країнах ЄС вирок суду присяжних апеляційному оскарженню не підлягає, а виправдальний вирок не може бути оскаржений взагалі.

2. Кримінальне законодавство, яке діяло до листопада 2012 року передбачало застосування до усіх осіб, у тому числі неповнолітніх – принципу невідворотності покарання за скоєний злочин.
Як наслідок, в області майже на 10 % зменшилась кількість вчинених неповнолітніми злочинів (з 612 за 11 місяців 2011 року до 558 за аналогічний період 2012 року). На 86 % зменшилась кількість особливо тяжких злочинів, вчинених неповнолітніми, на 13 % – кількість тяжких злочинів, на 74 % – кількість злочинів вчинених у групі осіб, на 17 % – кількість злочинів скоєних підлітками в стані алкогольного сп’яніння. (див. http://lviv.gp.gov.ua/ua/info.html…)

У зв`язку з прийняттям нового Кримінального процесуального кодексу України та збільшенням кількості зареєстрованих кримінальних правопорушень (з 8 817 до 14 669 або + 66,4 %) рівень злочинності по області на 10 тисяч населення у 2013 році в порівнянні з 2012 роком зріс!!! з 34,7 до 57,7 злочинів (17 місце) (див. http://lviv.gp.gov.ua/atachs/Інформація %20в%20органи%20влади%20за%20І%20півріччя%202013%20року.pdf).

У прийнятому КПК затверджено формування системи відновного правосуддя, що створює додаткові перешкоди слідству для притягнення до відповідальності неповнолітньої особи, що скоїла злочин.

Упродовж 2015 року рівень кримінальних правопорушень на 10 тис. населення по області знову зріс!!! і складає 131,1 злочинів, проти 85,4 за 12 місяців 2014 року. (див. http://lviv.gp.gov.ua/ua/info.html…).

Реалізація програм відновного правосуддя створює можливості уникнення від відповідальності правопорушника шляхом застосування часто суто виховних практик.

Такий підхід не стимулює правопорушника до формування поваги до закону та усвідомлення невідворотності покарання за скоєний злочин.

До прикладу: в місті Темірта́у до правопорушника застосували програми відновного правосуддя, що дозволило йому уникнути від тюремного ув’язнення. За період перебування на свободі правопорушник продовжував скоювати злочини.

В Україні: за даними прокуратури Львівської області упродовж 2015 р. на 15,4% збільшилась кількість кримінальних правопорушень, вчинених неповнолітніми, на 49,2% особами, які раніше вчиняли злочини, та на 42,9% групою осіб.

Загальна характеристика злочинності: упродовж І півріччя 2016 року на території області обліковано 173126 кримінальних правопорушень, що на 73%!!! Більше!!, ніж за аналогічний період 2015 року (99620). (див. http://lviv.gp.gov.ua/ua/info.html…).

 

3. Ще одна реформа в Україні – скорочення частини повноважень прокуратури – передбачає повне скасування функції загального нагляду (за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержанням законів з цих питань органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами).
Виконання таких завдань покладено тепер на профільні органи державної влади.

Аналізуючи прокурорські перевірки у Львівській області, за досліджуваний період, профільних органів державної влади варто зазначити, що органами прокуратури виявлялися випадки неналежного виконання службами та органами у справах дітей вимог чинного законодавства.

Зокрема, в діяльності служб в справах дітей виявлені порушення ст. 4 Закону України «Про органи та служби в справах дітей та спеціальні установи для дітей» щодо неналежного здійснення нагляду за умовами проживання і виховання усиновлених дітей.

Територіальними центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді не завжди забезпечувалося належне соціальне супроводження дітей, які виховуються в прийомних сім’ях та дитячих будинках сімейного типу.

Для прикладу: працівниками служби у справах дітей Мостиської РДА (Львівська область) впродовж двох років не здійснювалась належна перевірка умов виховання дітей у дитячому будинку сімейного типу. Як наслідок, одна дитина тривалий час не отримувала належного лікування, а також у поточному році мав місце нещасний випадок, у зв’язку з чим 7 вихованців були госпіталізовані до лікарні з харчовим отруєнням.

Перевірками закладів охорони здоров’я встановлені також порушення щодо організації медичного обслуговування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, що виховуються в прийомних сім’ях, оскільки не здійснюється систематичний контроль за станом здоров’я цих дітей; висновки про фізичний та розумовий розвиток дитини, яка може бути усиновлена, складаються невстановленої форми. (див. http://lviv.gp.gov.ua/ua/info.html…)

У дослідженні, проведеному Уберто Гатті з Генуезького Університету (Італія), Рішаром Трембле і Френком Вітара (Монреальський університет), проведено порівняння «дорослої» кримінальної статистики двох категорій дорослих, колишніх малолітніх правопорушників: тих, хто пройшов через «ювенальну систему» і тих, кого вона минула. У порівнянні з тими, хто мав у юності схожу історію протиправної поведінки, але не став «пацієнтом» ювенальної системи:

– ті, хто отримав м’які «ювенальні» вироки (примусове консультування, громадські роботи, відшкодування шкоди), – в 2,3 рази частіше здійснювали злочинні діяння в дорослому віці.

– ті, хто отримав «ювенальний» випробувальний термін, – в 14 разів частіше здійснювали злочинні діяння, ставши дорослими.

– ті, хто був у юності поміщений в ювенальні виправні заклади, – в 38 разів частіше ставали злочинцями, подорослішавши.

«Чим більш серйозним було втручання ювенальної системи, тим більшим було його негативний вплив», вказують дослідники.

Це вже не перше дослідження, яке говорить про негативний вплив системи ювенальної юстиції на кримінальну ситуацію в тих країнах, де ця система існує давно і активно діє. Фактично, діюча система ювенальної юстиції є криміногенним фактором. Отже, ювенальна юстиція, навіть у вузькому сенсі «правосуддя для неповнолітніх правопорушників»: має вельми сумнівне походження; веде до численних порушень прав підлітків під приводом їх захисту; має доведений криміногенний ефект.

 

4. Наступна реформа – створено службу пробації відповідно до Закону України «Про службу пробації» від05.02.2015 № 160-VIII. В країнах ЄС ця служба сприяє відібранню дітей з добрих сімей без справжньої вини і суду. Батьків і дітей позбавляють найосновніших прав людини: бути разом. Насильно, всупереч волі батьків і всупереч волі дітей, дітей виривають з сімей. Не допоможе жодний плач, ані інтервенція Президента, щоб діти, які хочуть бути зі своїми батьками, могли до них повернутися. Це найжорстокіша в історії людства тиранія дітей і батьків!
Служба пробації відповідно до Закону стає активним учасником судового процесу і може також активно впливати на слідство, суд, потерпілого, правопорушника із використанням у своїй роботі певних методик ефективність яких ще не доведена, що створює додаткові перешкоди слідству.

Такі заходи як надання судам рекомендацій службою пробації щодо дітей є формою втручання у правосуддя.

 

5. Постановою Верховної ради України від03.11.2016№ 1725-VIII прийнято за основу Проект Закону «Про медіацію».
Медіація детермінується як позасудовий спосіб розв’язання конфліктів (статті 2 Законопроекту «Про медіацію»). Насправді йдеться про ліквідацію класичного судочинства, будь-якої справедливості і об’єктивності. Медіація також пов’язана з іншими елементами т.зв. відновного правосуддя, такими як ювенальна юстиція. Вона відбирає дітей з благополучних сімей без реальної провини, і віддає їх на усиновлення, часто гомосексуалістам і педофілам, а деяких і на органи. Медіація трансформує всю систему правосуддя, втручається в сімейне життя, стосунки на робочому місці, в політичні відносини. Медіація – це черговий напад на сім’ю з метою позбавити батьків їх батьківських прав і з дітей зробити штучних сиріт.

Ця система є джерелом корупції, зловживань та розправ для зацікавлених осіб. Пересічна українська сім’я незахищена від таких «нововведень», адже згідно медіації ті, хто має гроші, можуть відкупитись від злочинів. Звичайна людина, права якої порушені, вже не претендуватиме на те, щоб винуватиць був покараний.

Застосування відновного правосуддя щодо осіб, які не визнані у встановленому законом порядку злочинцями – суперечить принципу презумпції невинуватості, адже особа не вважається винною у скоєні злочину до моменту встановлення цього факту обвинувальним вироком суду, що набрав законної сили.

Згода особи на медіативну угоду (яка не скоїла злочину і яку обвинувачують у цьому злочині) буде свідченням для суду про те,що вона фактично визнала свою вину в ході медіативної процедури, що обов’язково вплине на вирок суду.

Згідно статті 7 Проекту Закону втручання державних органів, інших юридичних, посадових і фізичних осіб в діяльність медіатора при підготовці та проведенні медіації забороняється. Це буде диктатор, що матиме найбільшу владу і ніхто не зможе його проконтролювати. Ніхто не матиме права обмежити його діяльність і його зловживання високою компетенцією.

 

6. Черговий етапом реформ по запровадженню механізмів ювенальної юстиції в Україні стали зміни до Конституції України прийняті у Законі України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя) від02.06.2016№ 1401-VIII. Статтею 125 Закону передбачено створення ювенальних (спеціалізованих) судів.

Шокуючу заяву зробив у телепередачі італійського каналу «Canale5» суддя у справах неповнолітніх м. Болонья Франческо Моркавалло. В Італії судді безпричинно вилучають 35000 дітей з сімей для приватних фірм, щоб всі учасники «ринку дітей» отримали прибуток від держави 2 мільярди євро на рік. А ринок дітей вимагає що раз нових вилучень, тому в разі скрутної соціально-економічної ситуації в сім’ї, застосовуються авторитарні інструменти, схожі на тоталітарні. Власне приватний бізнес диктує, скільки дітей треба вилучати.

 

Tags:

2 thoughts

  • Pingback: Сім’я під Покровом Богородиці » Архив блога » Верховна Рада надала службам у справах дітей статус юридичної особи
  • Pingback: Законопроект по ювенальній юстиції та гендеру поданий на розгляд Верховної Ради – Сім’я під Покровом Богородиці

Залишити відповідь

*